Aktualności
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego głoszone dnia 27 grudnia 2022 r.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) jest oficjalną, rządową aplikacją do prowadzenia książki obiektu budowlanego. System dostępny jest pod adresem https://c-kob.gunb.gov.pl. c-KOB umożliwia w prosty sposób założenie i prowadzenie książki, wprowadzanie informacji o ekspertyzach i badaniach technicznych oraz danych dotyczących kontroli okresowych, o których mowa w art. 62 ustawy - Prawo budowlane.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego to kolejny krok cyfryzacji w budownictwie. Wprowadzenie książki w wersji elektronicznej daje unikalną możliwość gromadzenia i szybkiego udostępnianie danych dotyczących nieruchomości odpowiednim służbom. Celem powstania c-KOB jest podwyższenie standardu bezpieczeństwa obiektów budowlanych. Dzięki c-KOB możliwe jest szybsze przeciwdziałanie zagrożeniom wywołanym przez niewłaściwe korzystanie z nieruchomości oraz zagrożeniom powodowanym przez czynniki atmosferyczne i techniczne związane ze stanem obiektu budowlanego.
System c-KOB jest bardzo korzystny dla właścicieli i zarządców nieruchomości. Jego podstawowe zalety to:
- pełna kontrola nad aktualnością przeglądów,
- funkcja powiadamiania o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych,
- szybki i bezpośredni dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca,
- łatwa edycja danych,
- automatyczne przekazywanie wymaganych dokumentów organom,
- niwelowanie ryzyka pracy w obiektach bez aktualnych przeglądów,
- niwelowanie kosztów związanych z karami za użytkowanie obiektów bez aktualnych przeglądów,
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów w następującym zakresie:
- informacje o obiekcie budowlanym,
- informacje o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego,
- informacje o przeprowadzanych kontrolach,
- ekspertyzy i opinii techniczne dotyczące obiektu budowlanego,
- roboty budowlane związane z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
- katastrofy budowlane,
- decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.